Jordi Sandalinas, professor col·laborador dels Estudis de Dret

«Els drons ofereixen moltíssimes sortides professionals»

Jordi Sandalinas: «Els amants dels drons s'haurien de treure el curs de pilot d'aquests dispositius o s'haurien d'assessorar una mica, abans d'utilitzar-los»

Ja és obert el període de matriculació per als cursos i seminaris d’estiu. Entre les novetats d’aquest any, hi ha el seminari de Drons i dret, a càrrec del professor col·laborador Jordi Sandalinas.

Per Marian Antón

Si estàs interessat en els cursos i seminaris de la UOC, en aquest enllaç hi tens tots els disponibles. A la fitxa de cadascun, et podràs informar sobre els objectius i les competències que s’hi treballen, el preu, l’idioma en què s’imparteix, etc.

A qui s’adreça el curs que coordines?

El curs de Drons i dret s’adreça a totes les persones que vulguin tenir una primera aproximació a aquesta matèria. Tant poden ésser professionals del dret com tècnics o professionals d’altres branques, científiques o literàries.

Quins són els principals problemes legals que es poden derivar de l’ús d’aquests dispositius?

Són molts, des de problemes relacionats amb la vida íntima de les persones fins a temes comercials, civils, etc.

És prou regulat el seu ús en la nostra societat?

En data d’avui fa falta encara una mica més d’esforç per part dels juristes i els legisladors. Tot i això, el nou Reial decret 1036/2017, de 15 de desembre, regula l’ús civil de les aeronaus pilotades per control remot, la qual cosa és un pas força important.

Aquí estem més avançats o endarrerits que en altres països, en aquests temes?

La veritat és que hi ha altres països com els Estats Units on la pràctica sobre aquest tipus d’aeronaus és molt estesa, i potser fer una comparació amb nosaltres seria una mica injust. Cada país té les seves pròpies particularitats. Fins ara, l’article 50 de la Llei 18/2014, de 15 d’octubre, era la referència jurídica que teníem d’aquestes aeronaus. Tot i això, estem satisfets de com evoluciona tot.

Et sembla que la majoria de gent que se’n compra un n’és conscient?

No podria fer un càlcul estadístic sobre si les persones tenen un grau concret de coneixement en aquesta matèria o no. Entenc, però, que tothom hauria de tenir prou inquietud per a interessar-se per què poden fer i què no, sobretot per a no perjudicar altres persones.

Tens algun exemple d’algun cas que coneguis en què s’hagi fet un mal ús d’un dron?

Normalment fins ara els drons es feien servir més en zones rurals, però no seria la primera vegada que veig algun dron volant per una àrea urbana. De tota manera, el mateix article 21 del nou Reial decret estableix que totes les aeronaus pilotades per control remot (RPA) que no disposin de certificat d’aeronavegabilitat poden efectuar operacions aèries especialitzades en zones fora d’aglomeracions d’edificis en ciutats, pobles o llocs habitats, sempre que l’operació es dugui a terme dins de l’abast visual del pilot i a una altura sobre el terreny no superior a 120 m (400 peus), o sobre l’obstacle més alt situat dins d’un radi de 150 m (500 peus) des de l’aeronau. Hi ha molt a dir sobre això, i la llei és complexa, o sigui que els usuaris de drons haurien de llegir fins on poden actuar.

Quins consells pràctics donaries als amants dels drons perquè no tinguin problemes?

Que facin el curs de pilot de dron o que s’assessorin una mica, abans de fer-los servir.

I pel que fa a temes de sostenibilitat, és conscient la gent dels valors mediambientals associats a l’ús dels drons?

M’agradaria entendre que sí. El medi ambient necessita eines noves per a poder-lo protegir. Ens calen esforços continuats per a protegir el nostre ecosistema, i no podem ignorar aquestes eines tan fantàstiques que tenim a l’abast.

Per als estudiants que estiguin pensant a redirigir la trajectòria professional, quines sortides o aplicacions professionals ofereixen els drons?

Moltíssimes, des de pilots comercials, instructors, observadors per a empreses de seguretat, etc. És impressionant tot el que vindrà!

Com i quan et vas començar a interessar pel tema dels drons?

De petit ja m’agradava l’aeromodelisme i la possibilitat de fer volar aparells. Ara gaudeixo en l’àmbit professional d’aquesta experiència.

Per què vas pensar que podia ser interessant oferir aquest curs als estudiants de la UOC?

Vaig pensar que els estudiants necessitaven tenir una primera aproximació a les possibilitats de l’ús d’aquestes aeronaus, i òbviament, la UOC, com a centre pioner en aquestes iniciatives, no va dubtar ni un segon a interessar-s’hi.

Més entrevistes
    Carregant...