Ets a: Inici  > Notícies > Comunitat universitària > Entrevista a Eric del Arco, estudiant del grau d'Humanitats: «Creiem que Documenta té un paper en el futur cultural de la ciutat»

13 gener de 2014

La llibreria Documenta de Barcelona corre el risc de sumar-se a les desenes de negocis petits i històrics que han desaparegut de la ciutat. El seu fundador, però, va decidir buscar algú que volgués prendre el relleu i fer reviure una llibreria que s'acosta als quaranta anys d'història. Aquest és el repte que ha acceptat Eric del Arco, estudiant del grau d'Humanitats de la UOC.

Primer de tot, pots fer-nos cinc cèntims del projecte de la nova Documenta?
El projecte consisteix a traslladar la llibreria Documenta, instal·lada al carrer del Cardenal Casañas 4 des de la seva fundació el 1975, a una nova ubicació. Els socis aportarem més del 80% del capital necessari per al trasllat i obertura, però volem vincular-hi tots aquells que es queixen que no pot ser que tanquin botigues emblemàtiques i especialment llibreries: el missatge és clar: si vols que salvem Documenta, implica-t'hi. A partir de 10 €, pots fer-ho.

D'on va sorgir la idea?
La idea sorgeix d'un dels fundadors de Documenta i actual soci majoritari, en Josep Cots. Tot i que pensava jubilar-se en fer els 65 anys i per això el contracte de lloguer vencia en el mateix moment de la seva jubilació, ara valora el fet que Documenta no pot desaparèixer. I per això va iniciar la recerca d'un soci aprenent de llibreter.

A part de tu i en Josep Cots, hi ha algú més?
La idea és que siguem dos socis: en Josep Cots i jo mateix, en les figures de mestre i aprenent respectivament.

A la UOC estudies Humanitats però de formació i professió prèvia ets enginyer. Com és que un enginyer com tu s'ha acabat decantant per les lletres?
Ja des del mateix moment que vaig iniciar els estudis d'enginyeria en electrònica, era alumne oient a la Facultat de Filologia de la UB, a plaça Universitat. I tot i haver acabat l'enginyeria, sempre vaig sentir que la meva veritable facultat era la vella seu de la UB, amb el pati de peixos taronges com a centre del meu món universitari. Finalment, vaig iniciar-hi els estudis de Teoria de la Literatura i Literatura Comparada, un segon cicle amb un curs d'adaptació. Sempre he estat una persona de ciències i lletres.

I per què vas decidir estudiar Humanitats a la UOC?
L'aparició del Pla Bolonya va convertir els dos anys en quatre i alhora la família va créixer, fent incompatible feina, voluntariat en entitats del barri, família i estudis presencials. I de les diferents opcions, la d'Humanitats a la UOC era la que em permetia continuar obtenint les bases de coneixement que permeten entendre d'on venim. Tot i que sempre he estat especialment interessat en la literatura i sobretot en la novel·la.

Quina és la resposta de moment?
La resposta ha estat fantàstica. L'interès dels amics i clients de Documenta és una empenta contínua a tirar endavant el projecte de no deixar morir Documenta, una llibreria d'humanitats única a la ciutat. No diem que no hi hagi grans llibreries i llibreters a Barcelona, però sí que creiem que Documenta té un paper en el futur cultural de la ciutat.

Què cal fer si algú vol col·laborar en el projecte de la nova Documenta?
És ben senzill: visiteu el nostre blog novadocumenta.org i allà trobareu les dues opcions per a col·laborar econòmicament a aconseguir que Documenta no tanqui definitivament. Això sí, en un altre lloc: on som ara va un hotel.

Per què creus que és tan difícil la supervivència de les llibreries petites i independents?
Nosaltres continuem creient que Documenta és, per sobre de tot, un negoci. No hi pot haver nostàlgia ni pena. El model que Barcelona ha triat, com a ciutat de turisme, obliga que el centre de la ciutat esdevingui una mena de parc temàtic, i això ho decideix un govern que ha estat votat democràticament. No depèn del partit que governa ara mateix, és una política que ja ve de lluny. Aporta una sèrie de coses i ens obliga a unes altres. El centre de Barcelona és terra de turistes. Un turista necessita menjar, pot comprar roba, sabates, records... però difícilment comprarà llibres o joguets o pastissos. Per això la nova Documenta ha de trobar un espai on els barcelonins es puguin trobar fàcilment, ben comunicat i cèntric, però no en aquesta part de Ciutat Vella on som ara, que canviarà radicalment aquest proper 2014, amb la fi de tots els contractes de lloguer de renda antiga. I quan parlem de barcelonins ho fem referint-nos a tota la àrea metropolitana.

Com t'imagines la nova Documenta?
Un espai diàfan, clar, ple de llibres que són referència en història, antropologia, religió, filosofia, literatura i filologia, i alhora les novetats més significatives. I, alhora, un espai on poder compartir amb els humanistes de totes les disciplines. Un espai de difusió, de debat, de generació. Fins i tot creatiu.